OECD uviedla, že tento rok zaznamenala jeden z najvýraznejších poklesov
schopností žiakov od roku 2000, keď s testovaním začala. V porovnaní s
výsledkami z roku 2018 sa čitateľská gramotnosť žiakov v štátoch OECD
zhoršila o desať bodov a matematická gramotnosť o 15 bodov.
"Napríklad priemerný 15-ročný žiak v Dánsku, Francúzsku, Grécku,
Portugalsku a Švédsku dosiahol v matematike v roku 2022 úroveň, aká sa v
roku 2018 očakávala od 14-ročného žiaka," uviedla OECD vo vyhlásení.
V priemere každý štvrtý žiak mal v štátoch OECD slabé výsledky v
matematike, čítaní aj v prírodovede, čo znamená, že nedokázal používať
základné algoritmy či interpretovať jednoduché texty.
Celkovo dosiahol najlepšie výsledky Singapur, kde sú žiaci v priemere o
tri až päť rokov popredu pred svojimi rovesníkmi z členských štátov
OECD. Najlepší výsledok v Európe dosiahlo Estónsko. Mimoriadne zhoršenie
matematickej gramotnosti žiakov zaznamenali na Islande a v Nórsku,
potom tiež v Nemecku, Holandsku či Poľsku. Na Slovensku bol prepad iba o
málo menší než napríklad v Nemecku, porovnateľný bol s Francúzskom.
V matematike dosiahli po Singapure najlepšie výsledky Macao, Taiwan,
Hongkong, Japonsko a Južná Kórea. V čítaní dosiahli najlepšie výsledky
Írsko a opäť Japonsko, Južná Kórea a Taiwan.
Horšie výsledky sú spojené s častejším používaním mobilov vo voľnom čase
a v krajinách, kde školy hlásili nedostatok učiteľov. O niečo lepšie
výsledky dosiahli krajiny, ktoré poskytli učiteľom dodatočnú pomoc počas
pandémie COVID-19. OECD však zároveň upozornila, že zatvorené školy
počas pandémie môžu za zhoršenie výsledkov len čiastočne.
"COVID pravdepodobne zohral nejakú úlohu, ale nepreceňoval by som ho.
Vidíme aj štrukturálne faktory, ktoré pravdepodobne trvalo
charakterizujú naše vzdelávacie systémy a politici by ich mali brať
naozaj vážne," uviedol riaditeľ OECD pre vzdelávanie Andreas Schleicher.
OECD po prvýkrát počas tohto testovania skúmala aj psychickú pohodu
žiakov. Ukázalo sa, že v Singapure, Macau a na Taiwane mnohí študenti
uvádzali, že pociťujú mimoriadny strach zo zlyhania, taktiež sa málo
zapájajú do mimoškolských aktivít. Naopak, žiaci v krajinách s horšími
výsledkami, ako napríklad Španielsko a Peru, pociťovali menšiu úzkosť a
viac sa zameriavali na šport.
Testovanie PISA vykonáva OECD každé tri roky. Jeho cieľom je posúdiť
schopnosť 15-ročných žiakov riešiť výzvy reálneho života. Na
dvojhodinovom testovaní sa minulý rok zúčastnilo takmer 700.000 žiakov z
38 prevažne rozvinutých členských štátov OECD a 44 ďalších štátov. Ide
tak o najväčšie medzinárodné porovnanie výsledkov vzdelávania.